Může být fajn, nakoupit na dálnici billboardy, nebo si zaplatit ve Forbesu stranu, která o vás bude vychvalovat vaše úspěchy? Ano, ale je to jen požitek, nijak to masové komunikaci vaší osoby neprospěje.
Upřímně, už jste si někdy kvůli nějakému billboardu změnili banku, telefonního operátora nebo třeba dodavatele energií? Nebo jste spěchali pro perlivou vodu v akci do Albertu?
A tady přichází na řadu právě novinověda.
Novinověda monitoruje minulost, současnost a představuje si, jak se asi bude chovat budoucnost
Za pomocí monitoringu celého organismu musíte přesně zjistit, který ten “novinářský receptor” čeká na vaši informaci. A že jich je! Přestaňte se obávat, že vaše téma je nekomunikovatelné. Kdyby si to kdysi řekl Baťa, nebyl by Zlín městem, kterým je nyní.
Je jedno, jak velcí jste. Svět přeje připraveným!
Říká se: “Všechno jde, když se chce.” Jakmile se podíváte kolem sebe, zjistíte, že se to některým značkám daří velmi dobře a nejsou to giganti. Jak se z Medovníku stane nejprodávanější pochoutka? Trvá to roky mazání medu na jazyk uživatelů. I když budete jediní, kteří produkt prodávají, stále to není výhoda. Konkurence se může objevit záhy. A tak je velmi důležité si definovat, co chceme?
Chci být vidět v každém koutu naší země? Vyrazit do světa? Kam až míří vaše ambice?
Jak měnit veřejné mínění?
Možná se někdy ptáte, jak je možné, že právě o tomto člověku píšou a dokonce tak krásná slova? A víte, co je to advertorial? To je místo, které si můžete koupit.
Vyberete si například celou stranu v novinách a sami o sobě napíšete článek. Je to taková minipropaganda, taková ta “malá domu”, která se má tvářit, že to napsal novinář. Takové sdělení ale nebude mít pandemickou sílu přenosu informace, navíc advertoriály zavání chvástáním se. To jsem nikdy nedělal, je to nákladné a nikam to nevede.
Psal jsem jedné značce advertorial do Forbes. Nebavilo mě to, když to mělo být účelové, ale byla to dobrá značka. Veřejné mínění potřebuje něco více. Žádá si ukázněný tým a vůdce kampaně.
I proto dnes stále častěji slyšíme o práci Ogilvyho a začínáme se zajímat o medailonek Edwarda Bernayse, otce PR. Já jsem všechny nastudoval už před dekádou, když mě lobbing v médiích začal bavit. Také jsem byl první, kdo dostal do veřejného mínění Jiřího Procházku (Champion UFC). Bylo těžké porazit slávu Karlose Vémoly, ale nakonec se to usilovnou prací povedlo. Poslali jsme českou energii i veřejné mínění na stupně vítězů Jiřímu BJP Procházkovi.
Ach synku, synku… oral-li si
Aby se z hroznového vína stal nápoj, který tak rádi lidé konzumují, předchází tomu orná půda, dobré podnebí i znalosti pěstování vína. Stejně tak se svět médií odehrává nejvíce a nejzřetelněji mezi těmi, kteří mají správné informace.
Hra o informace je TO nejcennější.
Je třeba vykopat správné základy a vybrat si, zda budeme konvenční pěstitelé veřejného mínění pro všechny, nebo zůstaneme oblastní sezónní senzace. Billboard, který už zanesla šedá vrstva prachu, nebo košile, která se dávno nenosí.
Lék na cokoliv, jen ne na červená čísla
Když budete říkat, že máte lék na rakovinu, tak to ještě neznamená, že spatří světlo světa. Je dobré se pořádně vrhnout do pravosti informací našeho tématu a mít ty aktuální, které budou vyvolávat emoce a chutě si je přečíst. A co víc? Řídit se jimi. Informační šum je nebezpečný, je lepší z něj vyčnívat. Je nezbytné stylově zapracovat top sdělení, nejlépe na jednu A4 a přidat fotografie, aby redaktoři nemuseli nic dalšího lovit.
Pamatujte: Pokud vám novinář neodpovídá, není to špatně. Třeba si vaší tiskovou zprávu uchoval a bude z ní čerpat jindy. Nikdy, ale opravdu NIKDY novináře neurgujte a nenadávejte jim za to, že článek trochu upravili! Nezapomínejte na redakční právo.
Ano, pokud zničí jméno vaší firmy a místo Novák napíšou Loupák, asi je upozorněte. Pokud ale dodají i citaci vaší konkurence, vědí, proč to dělají a někdy je k tomu vybízí právě etika žurnalistiky. Taky by vás mohli rovnou poslat na inzertní oddělení a tam už si to nadiktujete přesně podle vás. Vy ale potřebujete, aby o vás psali, proto nebuďte nikdy arogantní!
Nastavte si stejně jako Elon Musk nebo Tomáš Baťa mediální vliv. Energie společenského vnímání přeměňuje “éter” ve hmotu
Média, i když jsou pasivním prostředkem zábavy, jsou také mocným čarodějem a nástrojem na ovládání a ovlivňování veřejného mínění. Ve třicátých letech minulého století se v Payne Fund Studies potvrdilo, že díky filmům a médiím formujeme a ovlivňujeme hodnoty.
Dnes v době sociálních sítí potřebujeme klasické sdělení v tištěných médií mnohem více, než kdy předtím. Na sítích se mohou objevovat i nepravdivé informace, deep fake zprávy a díky umělé inteligenci nejrůznější podvody. Vůně papíru opravdových médií, se ale neomrzí.
Hodně práce zvládnete i v televizních novinách, ale opravdu si nejsem jistý, zda pro ně budete mít denní obsah, nebo alespoň jednu senzaci z vašeho odvětví za měsíc. Televizní noviny jsou špička ledovce, a proto se tam hned nežeňte.
Ukažte mi prosím, co máte za produkt a poradím vám, kudy se vydat
Poradím vám, jak se dostat na přední stránky tisku, do kterých patří noviny, časopisy, deníky a měsíčníky. Existuje lepší pocit, než když se o práci, kterou děláte, dozví všichni?
Je vyloučeno, že by právě váš produkt nebo služba neměla být revolučním sdělením. Není to kouzlo. Je to neutuchající lobbing a mediální kluziště. A když máte nabroušené brusle a dobrého kouče, trefíte puk do brány. Nemyslím tím ale, že za vás umělá inteligence bude psát obsah, toho opravdu nejsem příznivce.
Obvykle nacházím s klientem směr, který pomáhá celé corporate identity. Napište mi na info@jiristabla.cz vzkaz a něco vymyslíme. Něco razantního, co rozvlní mediální moře.
Mnohokrát jsem slyšel, že příběh není poutavý a novináře určitě nezajímá. Ještě se mi nestalo, že by se mnou novináři nekomunikovali. Klientům jsem vždy zařídil zhodnocení jejich vkladů do reklamy ve stovkách až tisících procentech, a to hlavně díky úspoře při nákupu mediálního prostoru, nebo v komunikaci prostřednictvím Public Relations.
Prohlédněte si mou mediální komunikaci: https://jiristabla.cz/media/
Utratil jsem opravdu velký budget značek, kterým spravuji reklamní sdělení a pečuji o brand společnostem, které vykazují zisky v řádech milionů korun. Vždy se mnou mediální domy budou jednat s jistou “profesionalitou”, nenechám se opít velkoobchodním ceníkem. Teď za žádnou cenu nestavím do role ego, ale pouze ten fakt, že kdo platí, ten má občas pravdu.
Napište mi, jestli vás podobné články baví, a co byste se chtěli ještě dozvědět?
Přeji vám hezký den,
Jiří Stabla