Už od dětství na nás působí značky svým reklamním sdělením – oblíbené snídaňové vločky, stavebnice nebo panenka. Celý lidský mikrobiom si zvyká na půvabnější sdělení. Na reklamu narazíte všude. Produkty, o které máte i nemáte zájem, vám společnost servíruje až pod nos a vy si je buď vyberete, nebo ne. Píšete mi, že máte rádi, když ukazuji některé zásady marketingu společně s vizemi Steva Jobse. Ten například například tvrdil – spoustu skvělých věcí jsem si nekoupil, protože byly špatně zabalené.
Dnes už se tolik neřeší, kdo za značkou stojí. Stačí, že ji umí pěkně, inteligentně představit a zabalit. Být upravený se prostě některým vyplatilo. A co když k tomu přidáte stejně dobrou prezentaci svého umu, kdy kousek dojmu zanecháte na schůzce v podobě katalogu?
Žertoval o PowerPointu, používal Keynote
Steve Jobs prosazoval svou myšlenku, že kdo ví, o čem mluví, nepotřebuje PowerPoint. Říkám si, kdyby to myslel tak vážně, proč by dával do macOS aplikaci Keynote? Prezentace, která je nenásilná, něžná a neskrývá stovky “návnad” je naše výhoda. Stejně jako když páv roztáhne svá pera a vy chvilku přemýšlíte, jestli je tak nádherně ukazuje přímo pro vás.
Katalog jen tak nevyhodíte do koše
Co se ale stane, až prezentaci zavřete? Co se stane, když páv pera zatáhne?
Chvilku si ještě podle Carnegieho knih užijete legraci, pochválíte v kanceláři klienta a jeho pěkné děti. Bude to doják, máte pravdu. Ale co pak? Pokud z místa odejdete, tak o vás hovoří pouze první dojem a nadšení ze služby, nebo produktu. Pošlete další e-mail a budete psát pořád dokola to stejné, přeji Vám hezký den? Myslím, že tak jako paví pera jsou skvělou vzpomínkou, stejně tak katalog, který šlechetně prezentuje produkty a služby (Pokud neděláte katalogy každý den, můžete si na to někoho najmout. Katalog vám takového člověka následně mnohokrát zaplatí).
První dojem je jen jeden!
Máte také problém hned identifikovat, kdo je dobrý člověk a kdo ne? Moudré knihy říkají, že nemáte soudit po prvním setkání, ale my víme své. Proto, když občas vidíme někoho vylézat z osobního tryskáče, nebo velmi drahého vozidla, dali bychom mu přednost vysvětlit nám službu nebo produkt, který ho ke “štěstí” dostal.
Rozhodně více bychom se snažili vnímat jeho řeč a podstatu vnímání než od toho, kdo vjemy nevzbuzuje. Katalog bude vzbuzovat dojem určitého gigantu/ korporace, i když budete na samotném startu. Ale není jedno, jak bude vypadat. Nesmí být arogantní, egoistický. Nesmí na nikoho ukazovat, že něco někdo dělá špatně vykřikovat. A jak radil David Ogilvy – reklamní sdělení, které nevyzdvihuje příslib, prostě nefunguje!
Připravená řeč? Zbytečné, improvizujte, budou vám to věřit. Katalog je váš parťák
Věřte mi, že prezentace formou tištěného katalogu vám bude pomáhat vést řeč, kterou máte chuť se svým publikem sdílet s nadšením. Ať se zastavíte kdekoliv, je to pěkná vizitka vaše i společnosti, kterou prezentujete. Pokud nemáte nic korporátního v ruce (firemní blok, tužky, nevšední vizitky), může to být pro obchod velmi nebezpečné. Konkurence může mít nádherné obrázky, které jsou více než slova, jak se říká už desítky let z výzkumů lidského vnímání.
Čas dnes využíváme jinak, nezlobte se na potenciálního zákazníka
Dnešní společnost je informacemi přehlcená, proto i na skvělý produkt za pár hodin zapomenete. Máte-li svůj tištěný katalog a nespoléháte pouze na jeho elektronickou formu, máte výhodu. To, že se vám vybije počítač, je asi nepravděpodobné, ale může se to stát. Nicméně lidé často rádi katalogy projíždějí. Listují a zkoumají ze zvědavosti, nebo aby se podívali, jak si značka v komunikaci vede. Někteří je čtou třeba na záchodě a právě to jsou ta místa, kde se katalogy stávají zas.aně příjemnou záležitostí. Einstein tvrdil, že v tramvaji a na záchodě, vymyslel své nejlepší patenty. Třeba právě váš produkt bude příští revoluce díky fantazii, kterou celé svojí hře darujete.
Šetřete náklady a nedávejte katalogy všem
Katalog by měl být větší. Měl by mít styl. Pěkný těžký papír zanechá hmatu dojem luxusu a dobrý tisk potěší oko. Neměli byste ho dávat každému stejně jak to děláte s letákem (ten klidně “dávejte každému”, mám a dám vám tipy na levné tiskárny). Můžete použít třeba předpřipravené šablony, které mají nachystané aplikace. Dnes se hojně používá Canva nebo Flipstock, ty vám budou navíc sloužit i pro online prezentaci.
Katalog je motor vzdělaných podnikatelů
Teď se spolu podíváme na příklady katalogů, které jsem si na různá jednání připravil. Některé jsou staré i více než deset let. Ukazuji vám je záměrně, abyste pochopili, že začít je mnohem více, než nic nedělat. Sami zjistíte, že pouhé projíždění i staršími katalogy, ve vás zanechá určité stopy korporace. Je to váš nový medailonek.
Nedávejte do katalogu ceny, ty se dělají na míru zákazníkovi
Uvědomte si, že nemusíte prodat dnes, ale prodávat musíte. Když necháte katalog u klienta, nebudete mu nic vnucovat, budete upravení a zakončíte schůzku s úsměvem – jednou se zase potkáte. Jen prosím nebuďte urputní, za čas se připomeňte a zeptejte, zda katalogem listoval a co si o vaší službě/produktu myslí. Zákazník pak bude mít nějaké to svědomí, že vám neodpověděl.
Hra začne i bez vás. Váš e-shop i katalog mají otevřeno 24 hodin denně. Díky katalogům jsem dokázal přinést první velké peníze do českého MMA. Ty materiály přesvědčily Fortunu, Kajot Games, nebo dokonce televize. Byly to prvotiny a nikdo nevěděl, co má komunikovat a jak je to správně. Stejné to bylo na začátku konopné revoluce, kterou úspěšně dotáhl. Komunikovat a listovat bylo vždy lepší, než mít představy. Za mne je nesmysl jen tak imaginárně funět do vzduchu s lidmi u piva, když u toho není katalog…
PS: Vždycky se někdo chytne, znáte ty Avon Lady a prodejce, kterým katalog z Worverk změnil svět i touhy… Proto nepodceňujte katalogy a vytuňte si je na jedničku!
Pomohu vám se svým týmem, napište mi na: info@jiristabla.cz